:: prickig katt ::

broderad börs

När ens börs har så stora hål att alla mynten trillar ur, ja då är det läge att brodera en ny. För inspiration bläddrade jag i en bok med textilier med textilier från den islamiska världen (Textiles of the Islamic World). I boken hittade jag en svartvit bild på den här roliga prickiga katten. På fri hand ritade jag av den direkt på tyget och körde igång med broderiet. 

broderad börs

Det blå tyget är färgat med indigo. Det färgades som en test när syrran och jag färgade tillsammans. Vare sig hon eller jag har så bra koll på tekniken bakom olika sätt att färga tyg och garn så vi körde på och experimenterade.   Nyligen lyssnade jag på ett poddavsnitt av Återskapat där proffsen Maria och Amica är med och pratade växtfärgning så nästa gång vet jag bättre hur man ska göra.

broderad börs

På sistone har jag mest dragit igång med stora handarbetesprojekt så det var en ren fröjd att brodera smått och fritt. Direkt när broderiet till börsen var klar så fortsatte jag brodera på ett nytt projekt på det indigoblå klädet. Mer om det i ett senare inlägg.  

broderad börs

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.