:: Marius herrgenser ::

Marius herrgenser
I över ett år, ja kanske till och med två år, har jag sagt att Peter ska få en stickad tröja. Eftersom en stor herrtröja tar mycket längre tid att sticka en liten tjejtröja har jag föreslagit att han ska få en Riddari, stickad på lite grövre stickor. Även om han har gillat bilder på andras Riddari som jag visat för honom, så har de inte klickat för honom. Till slut visade jag istället några norska koftor och tröjor som jag tycker är snygga. Självklart tyckte han att tröjorna med tunna stickor var mycket snyggare!

Vi tog hjälp av den fiffiga hemsidan Strikkefarger för att välja färg.

Marius herrgenser
Friskt vågat, hälften vunnet tänkte jag och gav mig på det största stickprojektet som jag någonsin gjort. Första herrtröjan och första tröjan/koftan med mönsterstickat ok. Det är även första gången som jag stickar med rauma finull. Det är mycket rundare och stunsigare än vad jag föreställt mig, riktigt fylligt. Samtidigt som det ger en ren och ullig känsla. Gillar mycket!

Jag stickar båda ärmarna parallellt. Mönsterstickningen stickar jag hemma och raksträckorna fungerar som tågstickning. I skrivande stund har jag även stickat halva ärm nummer två så det går snabbare än vad jag trott. Fördelen med att inte låga förväntningar, att det ska ta skitlång tid att sticka, gör att man blir positivt överraskad när transportstickningen är klar och det är dags för den roliga mönsterstickningen.


2 kommentarer :

  1. Jag gillar också Rauma finullsgarn, har stickat en Damejakka Loppa i det garnet (större delen av koftan i alla fall) och den blev verkligen mysig. Nu blev jag lite sugen att införskaffa lite mer, har sett fina vantar i "Vantar för alla årstider" i nämnda garn. Jag ser framför mig hur fin Marius-tröjan kommer att bli i de färger ni valt.

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen ett härligt garn som passar till lite av varje

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.